Celem tego artykułu jest prawidłowa diagnoza uszkodzenia łożysk pralki , której czytelnik będzie w stanie dokonać samodzielnie po zaczerpnięciu informacji z poniższego artykułu. Diagnoza ta pozwoli szybko oszacować koszty naprawy i zarazem jej opłacalność.
Z czasem użytkowania naszej domowej pralki może przyjść taki moment, kiedy zauważymy lub raczej usłyszymy, iż nasze urządzenie pracuje głośniej, zwłaszcza podczas wirowania. Zwykle użytkownicy zwracają uwagę na hałasujące urządzenie gdy hałas wirującej pralki staje się trudny do zniesienia i wyraźnie zakłóca spokój domowego ogniska. Ale do rzeczy…
Diagnoza – Najprościej i najszybciej
- Identyfikujemy przyczynę hałasu.
Hałasy związane z uszkodzeniami w pralkach są bardzo charakterystyczne. Rozpoznając hałas jaki wydaje pracująca pralka można najszybciej i najtrafniej zidentyfikować jego przyczynę, oszacować koszt i zadecydować czy naprawa będzie opłacalna.
W pracującym urządzeniu różne hałasy mogą, także występować jednocześnie, co może oznaczać iż należy sprawdzić różne miejsca ich występowania.
Hałasy nie związane z uszkodzonymi łożyskami to np. :
– terkotanie/grzechotanie – takie hałasy najczęściej pochodzą z pompy odpływowej, co może oznaczać, że jakieś „ciało obce” dostało się na łopatki pompy lub może to wskazywać na duże zużycie pompy i zwiastuje jej wymianę w nieodległej przyszłości. (Ten rodzaj hałasu statystycznie najczęściej towarzyszy szumowi oznaczającemu uszkodzenie łożysk.)
– stukanie/tłuczenie – taki hałas może oznaczać zużyte amortyzatory, które nie amortyzują drgań i huśtania całej wewnętrznej części pralki – zbiornika– który to uderza bezpośrednio w ścianki pralki powodując hałas. Często dodatkowym efektem jest „skakanie” lub przemieszczanie się wirującego urządzenia po pomieszczeniu. Znane mi są przypadki „skakania” i tłuczenia, świeżo zakupionych nowych pralek, w których to nie zdemontowano blokad transportowych – warto czytać instrukcje.
– tarcie/pisk – taki hałas może oznaczać że jakieś „ciało obce” dostało się miedzy bęben a zbiornik i słychać jak ociera o kręcący się bęben lub o ściankę zbiornika, może to być np. drut podtrzymujący ze stanika (statystycznie najczęściej spotykany), lub jakiś inny element odzieży (guziki, zamki) lub nie wyjęta zawartość kieszeni (np. monety), które to nieszczęśliwie utknęły pomiędzy zbiornikiem a bębnem pralki. Ten rodzaj hałasu najłatwiej pomylić z hałasem uszkodzonych łożysk.
Hałas związany z uszkodzeniem łożysk pralki to :
- Szum –słyszany wyraźnie podczas wirowania lub swobodnego kręcenia bębnem – jest najwcześniejszą oznaką uszkodzonych łożysk.
- Głośny szum przechodzący w gruchotanie – słyszany podczas swobodnego kręcenia bębnem – to ewidentna oznaka uszkodzonych łożysk (w których rozpoczęła się deformacja kulek.)
- Gruchotanie, trzask, tarcie (metalu o metal), pisk – takie hałasy dochodzące z pralki podczas swobodnego kręcenia bębnem oznaczają zwykle bardzo mocno zniszczone łożyska, których naprawa może oznaczać konieczność wymiany osi bębna co może poważnie wpłynąć na koszt i opłacalność naprawy. Dodatkowo słysząc tarcie (metal o metal) i pisk można czasem odnieść wrażenie, że jakieś „ciało obce” utkwiło między bębnem a zbiornikiem. W takim przypadku należy dodatkowo zbadać luz pionowy bębna względem zbiornika. Występowanie wyczuwalnego luzu (już około 1 mm )świadczy o konieczności wymiany łożysk.
A więc, gdy zidentyfikujemy hałas jaki wydobywa się z naszej pralki, przystępujemy do upewnienia się czy wymienić należy łożyska bębna czy silnika, czy może wszystkie na raz.
- Upewniamy się „które” łożyska należy wymienić i szacujemy koszt naprawy.
W ekstremalnych przypadkach oprócz robienia hałasu, pralka zaczyna brudzić pranie, charakterystyczne brązowo-rdzawe plamy widoczne szczególnie na tkaninach w jasnym kolorze z dużym prawdopodobieństwem są wynikiem uszkodzonych łożysk bębna (oraz uszczelniacza), dodatkowo może temu towarzyszyć brązowo-rdzawy wyciek wypływający z pod pralki. Wtedy, wszystko jasne, na pewno łożyska bębna uległy uszkodzeniu. Ale ponieważ, tylko ekstremalne przypadki (około 20 %) są takie oczywiste, aby się upewnić należy zaglądnąć na koło pasowe pralki, które jest umieszczone z tyłu za tylną ścianką. Opis dotyczy typowych pralek ładowanych od przodu (z okienkiem).
UWAGA ! Najpierw wyciągamy wtyczkę pralki z gniazdka sieciowego, zakręcamy zawór dopływu wody do pralki i odkręcamy wąż dopływowy oraz zabezpieczamy wąż odpływowy (aby zgromadzone w nim resztki wody nie zalały nam pomieszczenia). Dopiero teraz ustawiamy sprzęt tak aby można przystąpić do zdemontowania tylnej pokrywy co zwykle sprowadza się do odkręcenia czasem jednego, czasem kilku blachowkrętów, uwaga na ostre krawędzie.
Gdy już to zrobimy naszym oczom może ukazać się taki oto widok: (różnie to może wyglądać w różnych modelach, w tym przypadku jest bardzo dobry dostęp do koło pasowego, silnika oraz paska)
– Pod pokrywą ujrzymy koło pasowe bębna (to wielkie) , na nim pasek rozciągnięty między nim a (malutkim) kółkiem pasowym silnika.
– Delikatnie kręcąc kołem pasowym, ostrożnym ruchem okrężnym ściągamy pasek ((łapiemy go i delikatnie kręcąc kołem, ściągamy go w naszą stronę)
– Teraz możemy ostrożnie, ale energicznie zakręcić samym kołem pasowym, jeżeli usłyszymy szum lub gruchotanie to należy wymienić łożyska bębna,
– następnie kręcimy kółkiem pasowym silnika, jeżeli towarzyszy temu szum, zgrzyt itp. należy wymienić łożyska silnika pralki.
– Jeśli nic nie szumi (co się bardzo rzadko zdarza ), przyglądamy się samemu paskowi (uszkodzony pasek emituje hałas w postaci trzasków, pisku) Należy obejrzeć pasek : czy nie jest popękany , w jakim stanie jest klin, czy się nie wykruszył).
Oczywiście największym szczęściem w nieszczęściu jest sytuacja , gdy przyczyną hałasu jest pasek oznacza to bowiem najmniejszy koszt (między 30zł a 100zł), trochę większy koszt dotyczy uszkodzonych łożysk samego silnika (jest to koszt między 80zł a 120zł z wymianą), najwyższy koszt dotyczy wymiany łożysk bębna wraz z uszczelniaczem (od 180 do 300zł z wymianą) , oczywiście wszystkie te koszty mogą wystąpić na raz, ale w naszym dzisiejszym świecie jest jeszcze dodatkowa sprawa którą należy sprawdzić. Otóż, należy sprawdzić czy zbiornik naszej pralki, dotyczy to tylko zbiorników pralek wykonanych z tworzywa sztucznego, jest rozbieralny.. Jest to ważna informacja ponieważ w przypadku zbiornika nierozbieralnego, oznacza wymianę całości jako bębno-zbiornika i tym samym największy koszt(od 450 zł w górę w zależności od producenta). Dla napraw pogwarancyjnych w serwisie to może być nawet 75% wartości nowego sprzętu, ale nie wpadajmy w panikę, na rynku istnieją firmy które posiadając odpowiednią technologię dokonują napraw takich zbiorników w rozsądnej cenie i z gwarancją, (koszt z przesyłką to kwota między 230zł a 260zł) należy „tylko” zdemontować i wysłać do nich taki zbiornik. Jak to wszystko sprawdzić i prawidłowo rozpoznać, wyjaśniam poniżej.
Aby szybko stwierdzić, z czym mamy do czynienia musimy ściągnąć blat (górną pokrywę) naszej pralki, w tym celu przyglądamy się jak jest mocowany, w zdecydowanej większości wystarczy odkręcić wkręty w tylnej części blatu po czym przesunąć go i/lub lekko podważyć aby go ściągnąć.
Zacznijmy od podstaw: Co to jest zbiornik pralki ? Jest to metalowa lub wykonana z tworzywa sztucznego pokrywa bębna o cylindrycznym kształcie. Aby wszystko było jasne, w pralce kręci się bęben, który jest umieszczony wewnątrz zbiornika.
Na zdjęciu poniżej przykład zbiornika pralki wykonanego z tworzywa sztucznego(w kolorze szarym) – widok z tyłu
Proponuję, prosty podział konstrukcji zbiorników pralek na „metalowe” i „z tworzywa sztucznego”.
Jeżeli zbiornik pralki wykonany jest z metalu (np. z blachy nierdzewnej lub stalowy emaliowany) zwykle łożyska bębna umieszczone są z tyłu w stalowym lub aluminiowym „wieszaku” który można zdemontować i w ten sposób dostać się do łożysk . Takie konstrukcje należą do rozbieralnych.
Gdy zdemontujemy blat (górną pokrywę) pralki możemy zobaczyć jak wygląda zbiornik z góry.
Przykład 1. Na poniższym zdjęciu, przedstawiam , zbiornik pralki (widok z góry) wykonany z blachy nierdzewnej. W takiej konstrukcji łożyska zwykle znajdują się wewnątrz „wieszaka” który zamocowany jest za zbiornikiem.
Przykład 1.1 Na zdjęciu poniżej wyraźnie widoczny „wieszak” (bordowy trójramienny) zamontowany w tylnej części zbiornika.
Ta sama sprawa wygląda trochę inaczej, jeżeli zbiornik pralki jest wykonany z tworzywa sztucznego. Zdecydowana większość współczesnych pralek posiada takie rozwiązanie. W takich przypadkach wszystko zależy od tego jak dwie części zbiornika są złączone w całość.
Przykład 2. Na poniższym zdjęciu, widzimy zbiornik pralki wykonany z tworzywa sztucznego. Łożyska w takiej konstrukcji znajdują się w tylnej ściance wewnątrz zbiornika, poniższy przypadek jest nierozbieralny, co oznacza iż nie da się bez rozcinania zbiornika pralki dostać do jego wnętrza w celu wymiany łożysk. W takim wypadku należy wymienić cały bębno -zbiornik pralki co wiąże się z bardzo wysokim kosztem lub znaleźć firmę, która w profesjonalny sposób rozetnie i zespawa zbiornik wymieniając od razu łożyska, oczywiście najpierw trzeba zbiornik samodzielnie wymontować a następnie odpowiednio zapakować i wysłać lub dostarczyć do naprawy.
Jak rozpoznać czy zbiornik Twojej pralki wykonany z tworzywa sztucznego, jest rozbieralny czy nie ?
Należy dokładnie przyglądnąć się połączeniu dwóch części zbiornika, w niektórych konstrukcjach połączenie widoczne jest z przodu, w innych na środku a w jeszcze innych z tyłu zbiornika.
Jeżeli dwie części zbiornika są połączone przy pomocy widocznych: wkrętów, „klamerek” lub opaski to takie zbiorniki można rozebrać i poddać naprawie. Przykłady takich konstrukcji poniżej :
Zbiorniki pralek łączone na wkręty. Wyraźnie widoczny sposób łączenia.
Zbiornik pralki połączony w całość, przy pomocy „klamerek” (zdjęcie poniżej).
Gdy natomiast dwie części zbiornika są połączone ze sobą na stałe to nie widać na nich żadnych elementów łączących, co oznacza iż dwie części zostały połączone ze sobą poprzez zgrzanie. Takie przypadki zbiorników są nierozbieralne. Przykład stałych, zgrzanych połączeń nierozbieralnych zbiorników pralek na zdjęciach poniżej:
Wniosek , jeżeli nasza pralka zaczyna nieznośnie hałasować podczas wirowania, prawdopodobnie należało by wymienić w niej łożyska . Aby szybko stwierdzić czy w ogóle zawracać sobie głowę naprawą czy kupić nowe urządzenie. Diagnozujemy:
– co jest źródłem hałasu, czy hałasują łożyska bębna czy silnika (opis na początku),czy jeszcze coś innego, jeżeli hałas wydobywa się podczas kręcenia bębnem lub kołem pasowym, wiadomo że będą to łożyska bębna,
– następnie sprawdzamy w przypadku zbiornika z tworzywa sztucznego czy jest on rozbieralny, w tym celu odkręcamy i ściągamy blat pralki oraz zaglądamy i rozpoznajemy, jak konstrukcja zbiornika naszego urządzenia jest ze sobą połączona w całość tzn. rozbieralna czy nie. Jeżeli jest rozbieralna naprawa będzie dużo tańsza niż w przypadku konstrukcji nierozbieralnej której koszt często przekracza ¾ wartości nowego urządzenia w przypadku zakupu nowego zbiornika. Istnieje także możliwość rozcięcia i zespawania takiego zbiornika co należy zlecić wyspecjalizowanym w takich usługach firmom, które posiadają specjalną technologię aby dokonać takiej operacji oraz udzielają gwarancji na wykonaną usługę. Rozcięcie, zespawanie wraz z wymianą łożysk i wysyłką nie powinno przekroczyć ¼ wartości nowego urządzenia. Należy oczywiście najpierw wydobyć zbiornik z pralki, co może sprawić „nieco” trudności.
Proszę pamiętać , że wszelkie operacje, ściągnięcia tylnej ścianki, czy blatu pralki należy wykonywać po uprzednim odłączeniu urządzenia od zasilania prądem (wyciągnięcie wtyczki z gniazdka sieciowego) oraz wodą (zakręcenie zaworu zasilającego pralkę) oraz zabezpieczeniu węża odpływowego ,pamiętajmy że nawet takie proste operacje należy wykonywać ostrożnie uważając na ostre krawędzie najlepiej mając założone rękawice ochronne.
Na koniec ciekawostka:
Powyższy opis dotyczy pralek tradycyjnych ładowanych z przodu ( „z okienkiem”) pośród których można także spotkać konstrukcje z silnikiem indukcyjnym zamontowanym w formie „koła pasowego” z tyłu zbiornika (np. niektóre modele LG lub Samsunga) w takich przypadkach hałas oznacza po prostu konieczność wymiany łożysk na bębnie gdyż nie występuje w nich przeniesienie napędu z silnika na koło w postaci paska. Poniżej przykład, jak to może wyglądać.
Na zdjęciu poniżej widać bardzo masywne „koło pasowe” które jest tak naprawdę częścią obrotową silnika.
Po zdjęciu „koła pasowego” widać dokładnie charakterystyczne rozmieszczenie cewek takiego silnika.